Och de nominerade är…

Med GIL:s senaste kampanj Said by retards har vi haft som mål att vi ska väcka uppmärksamhet i både internationella och nationella medier samt i redaktionella sammanhang. Uppmärksamheten verkar som bränsle för att driva och påverka, för ett bättre samhälle för människor med funktionsnedsättningar. Vi vill i slutänden att människor ska reflektera över sina egna fördomar och hur de själva ser på och bemöter människor med olika funktionsvariationer.

Vi känner oss stolta och nöjda med det genomslag som Said by Retads har haft hittills. Gehör i debattinlägg, artiklar och radioinslag, uppmärksamhet i sociala medier och en lång fin podd i P3 Verkligheten är bra bevis på att vi når ut.

Det är förstås alltid roligt när ens arbete uppmärksammas även i exempelvis design- och marknadsföringstävlingar. I tävlingen Svenska Designpriset så blev Said by retards nominerat i en kategori. Hur långt kampanjen når där vet vi ännu inte men vi återkommer förstås när det är dags för prisutdelning. Spännande!

The Lovie Awards är en annan tävling som belönar de bästa och mest engagerande Internet-aktiviteterna i Europa. Tyvärr fick inte kampanjen Said by retards någon nominering i tävlingen, men kammade ändå hem fyra stycken shortlists. Kampanjen hamnade alltså på topp 5 i fyra olika kategorier i en tävling med tusentals inskickade bidrag. Det är på riktigt jäkligt bra!

Kategorierna var dessa:

  • Campaign
  • Online Advertising – Online Advertising Campaign – Best Digital Campaign
  • Social – Social Excellence – Best Overall Social Presence
  • Social – Social Video – Public Service & Activism