GDPR

integritetspolicy

Så hanterar GIL dina personuppgifter

GIL är en assistansanordnare som samordnar personlig assistans i kooperativ form. Det betyder att det är vi assistansberättigade själva som äger och driver GIL utan ekonomiskt vinstintresse. Utöver det försöker vi att driva opinion för ett samhälle som ger personer med funktionsnedsättningar lika rättigheter och möjligheter som personer utan funktionsnedsättningar.

Inom EU följer vi alla samma regler och förordningar för att skydda personuppgifter. Dataskyddsförordningen förkortas GDPR (General Data Protection Regulation).

I GIL samlar vi in och behandlar personuppgifter för att kunna erbjuda bra personlig assistans och vara en god arbetsgivare. Här beskriver vi kort hur vi hanterar dina personuppgifter. och vilka rättigheter du har. Informationen uppdateras om GIL ändrar någon rutin eller om lagen förändras.

Personuppgiftsansvarig

Föreningen GIL – Göteborgskooperativet för Independent Living är ansvarig för hur vi hanterar personuppgifter i organisationen. Har du frågor, synpunkter eller tycker att GIL hanterar dina personuppgifter felaktigt så vill vi att du berättar det för våra dataskyddsombud. Vi vill gärna göra rätt. Du kan också vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för GDPR i Sverige. Tänk på att all skriftlig kommunikation med IMY blir allmän handling och därför kan diarieföras hos IMY.

Dataskyddsombud

GIL har två dataskyddsombud som du kan kontakta om du vill beställa registerutdrag eller har frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter och dina rättigheter enligt GDPR.

Emelie Liljekrantz
Dataskyddsombud

Emelie Liljekrantz

031-63 68 70 emelie@gil.se
Jessica Reijlitz
Dataskyddsombud

Jessica Reijlitz

031-63 64 86 jessica@gil.se

Vanliga frågor om PERsonuppgifter och GDPR

Här hittar du svar på vanliga frågor om sådant som varför vi samlar in uppgifter och vad vi använder dem i för syfte.

Med personuppgifter avses alla typer av uppgifter som kan kopplas till en specifik person, såsom namn, postadress, personnummer, telefonnummer och e-postadress, samt texter där du förekommer, bilder på dig eller något annat som är speciellt för bara dig. Dina personuppgifter hanteras på olika sätt beroende på hur och varför du lämnar dina uppgifter – om du är anställd eller assistansberättigad.

För anställda samlar vi in personuppgifter som namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress och ekonomiska uppgifter så som bankkontouppgifter, skatteuppgifter, pensionsinformation och försäkringar samt eventuella förmåner och ersättningar.

Vi kommer att spara uppgifter om din anställning, så som anställningsavtal, anställningsnummer, anställningsdatum, roll/funktion, anställningshistorik och tjänstgöringsgrad.

Vi kommer att spara arbetsrelaterade information så som schema, arbetstid, semester och annan ledighet, frånvaro, rehabiliteringsinformation, utbildning- och kompetensinformation samt underlag från utvecklings- och lönesamtal.

I somliga fall kan det vara aktuellt med utdrag ur belastningsregistret, läkarintyg, avvikelserapporter, kopior av legitimation och kontaktuppgifter till anhöriga.

För assistansberättigade samlar vi in nödvändiga uppgifter för att genomföra uppdraget som samordnare av personlig assistans. Det innebär uppgifter som namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress. Därtill behöver vi uppgifter om aktuella beslut om personlig assistans

För att GIL ska få behandla dina personuppgifter måste det finnas en rättslig grund. Exempel på det är:

  1. Avtal och lagkrav GIL får behandla personuppgifter när det behövs för att fullgöra ett avtal med dig som assistansberättigad eller anställd, eller för att följa lagar och regler som gäller för verksamheten. Detta är den vanligaste och mest självklara grunden. 
  2. Intresseavvägning (berättigat intresse) I vissa fall kan GIL behandla personuppgifter när vi har ett berättigat intresse, exempelvis när vi svarar på e-post som kommer till oss. För att det ska vara tillåtet måste GIL:s intresse väga tyngre än risken för att din personliga integritet påverkas negativt. Du har rätt att säga nej till sådan behandling av dina personuppgifter om det inte finns andra giltiga skäl än intresseavvägningen. Du har du rätt att få dina uppgifter raderade. Intresseavvägning är inte så vanligt.
  3. Samtycke I vissa fall frågar GIL om ditt samtycke. Det kan exempelvis gälla att vara med på bild, Detta gäller till exempel när du anmäler dig till aktiviteter som afterworks, utflykter eller utbildningar, eller om du samtycker till att finnas med på bild i samband med dessa Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke vilket betyder att vi inte längre kan använda de personuppgifter du i ett första skede sagt ja till.

Vissa personuppgifter skyddas extra noga enligt GDPR. Det gäller uppgifter som avslöjar hälsa, sexuell läggning, etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse och medlemskap i en fackförening. Allergier och sjukfrånvaro räknas till hälsa.

GIL behandlar bara känsliga uppgifter när det är tillåtet enligt lag. I andra fall ber vi alltid om ditt samtycke innan.

  • Om du är anställd kan vi exempelvis behöva hantera uppgifter om din hälsa för att administrera sjukfrånvaro och betala ut sjuklön i vårt uppdrag som arbetsgivare.
  • Om du är assistansberättigad behöver vi hantera uppgifter om din personliga assistans och ditt beslut om assistansersättning för att kunna fullgöra vårt uppdrag som assistansanordnare.

GIL hanterar personnummer och samordningsnummer när det är nödvändigt exempelvis i samband med anställning och löneutbetalning, samt när vi fakturerar assistansersättning.

GIL får bara behandla personuppgifter som är nödvändiga utifrån vad de ska användas till.

Eftersom vi behöver kommunicera med dig frågar vi efter dina kontaktuppgifter.

På hemsidan använder vi cookies.

Det ska alltid vara tydligt vad GIL använder dina personuppgifter till. Det är ändamålen som avgör vilka personuppgifter vi får behandla och hur länge vi sparar dem.

GIL behandlar främst uppgifter om assistansberättigade, anställda och arbetssökande. Våra huvudsakliga ändamål är medlemsadministration, assistansanordning, personaladministration och rekrytering.

Vanligast är att vi samlar in personuppgifter direkt från dig. Om vi behöver uppdatera vårt medlems- eller personalregister kan vi hämta kontaktuppgifter från offentliga register, till exempel Skatteverkets folkbokföringsregister.

Vi lämnar bara vidare uppgifter om det är nödvändigt för att följa avtal, lagar och regler.

I vårt uppdrag som assistansanordnare och arbetsgivare måste vi exempelvis lämna uppgifter till Försäkringskassan i samband med anställdas sjukfrånvaro eller assistansberättigads assistansersättning.

GIL har flera IT-system. Företaget som ansvarar för driften av systemet och användarsupport har tillgång till personuppgifterna som finns i systemet. GIL har särskilda avtal om säker personuppgiftsbehandling med de företag vi anlitar.

Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området. I undantagsfall kan ditt namn och din e-post komma att behandlas utanför EU/EES via företag vi samarbetar med. Överföringen är skyddad enligt beslut från EU-kommissionen.

Vi sparar dina personuppgifter olika länge beroende på varför vi behöver dem.
Om du exempelvis är assistansberättigade eller anställd sparar vi dina uppgifter så länge det behövs för vårt uppdrag och för att följa bokföringslagen och andra regler.

Vanliga frågor om HUR DINA rättigheter SER UT

Här hittar du svar på vanliga frågor om hur du kan göra om du känner dig osäker på hur vi hanterar dina uppgifter.

Du har rätt att få en kopia av de uppgifter vi har om dig. Det kallas registerutdrag. För att få det behöver du skicka en skriftlig begäran till oss, via brev eller e-post, och den måste komma från dig personligen. Vi skickar ditt registerutdrag inom en månad från att vi fått din begäran..

Kontakta oss om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt, eller om du anser att uppgifterna är onödiga eller ofullständiga utifrån syftet med dem. Vi rättar till fel så snart vi kan.

I vissa fall har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Det gäller exempelvis om:

  • uppgifterna inte längre behövs för det syfte de samlades in för.
  • vi behandlar uppgifterna enbart med ditt samtycke och du tar tillbaka samtycket.
  • du invänder mot behandling som bygger på intresseavvägning och GIL:s intresse inte väger tyngre än din personliga integritet.
  • vi har behandlat dina uppgifter i strid med GDPR.

Vi kan däremot inte radera dina uppgifter om vi enligt lag måste spara dem.

Du kan begära att GIL begränsar behandlingen av dina personuppgifter. Det innebär att vi sparar de uppgifter vi redan har, men vi slutar använda dem och gör inga ändringar, uppdateringar eller kompletteringar.

Du kan exempelvis begära begränsning om vi utreder ett klagomål eller när vi behöver mer information innan vi beslutar om rättelse eller radering.

Du har rätt att invända mot att vi behandlar dina personuppgifter med stöd av intresseavvägning som rättslig grund. Det betyder att du kan säga att du inte vill att 
vi fortsätter använda dina uppgifter. Om GIL inte har några andra giltiga skäl än intresseavvägning att behandla dina uppgifter har du rätt att få dem raderade.

Om vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ett avtal eller ditt samtycke som rättslig grund, har du rätt att få ut de uppgifter du själv lämnat till oss (när det är tekniskt möjligt) för att ta med dig uppgifterna till en annan organisation.