FAQ

Vanliga frågor & svar

Bild på en person som ser mycket fundersam eller ifrågasättande ut.

vad betyder FAQ nu då?

FAQ betyder ”Frequently asked questions” och är helt enkelt vanliga frågor och svaren på dem! Våra frågor är indelade i olika kategorier. Om du har en fråga som du inte hittar svar på så finns det flera saker du kan göra.

Ring eller maila oss! Leta upp namn och nummer till den av oss du söker. Det går också bra att kontakta växeln och fråga dig fram. Ring 031-63 64 80.

Läs på! Om du redan är med i GIL så kan du logga in på Min sida och läsa antingen Assistenthandboken eller Arbetsledarhandboken. Det är digitala hjälpredor och verktyg som går igenom mycket värt att veta.

Vanliga frågor om assistans

Här hittar du svar på vanliga frågor om personlig assistans. Vad är det, hur får man assistans och hur väljer man anordnare? Vad är egentligen omkostnader och schablonersättning?

Vad är personlig assistans?

Personlig assistans är insats inom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) som ger dig möjlighet att leva ett liv som andras, även om du har funktionsnedsättningar. Den personliga assistansen innebär att du får hjälp av en eller flera personliga assistenter att göra sådant du inte klarar själv. Assistenten ska hjälpa dig med det du inte själv klarar av på det sätt som du själv anser är lämpligt. Betrakta gärna assistansen som en slags försäkring. Om du blir sjuk eller är med om en olycka, så kan du fortsätta ett självbestämt liv bortom institutioner där du gör och jobbar med sådant du kan och vill.

Hur får man personlig assistans?

Innan du får rätt till assistans görs en bedömning av ditt behov. Utredningen görs av Försäkringskassan eller kommunen, lite beroende på hur mycket assistans du anses vara berättigad till.

Man börjar med att titta på de grundläggande behoven, som är personlig hygien, måltider, klä av och på sig, kommunicera med andra och annan hjälp som förutsätter ingående kunskap om personen med funktionsnedsättningen. Om du får beviljat personlig assistans för de grundläggande behoven, så kan du också få personlig assistans för dina övriga behov. Övriga behov definierar du själv, det kanske är att dammsuga, gå till stallet, delta i bostadsrättsföreningens styrelse eller hämta barnen på förskolan.

Du får ett beslut från Försäkringskassan eller kommunen, som anger hur många timmar assistans du blivit beviljad. Det är inte säkert att du alls får insatsen du sökt, det är heller inte säkert att du får så många timmar som du själv anser att du är i behov av.

Hur väljer man assistansanordnare?

När du har fått ditt beslut så är det dags att välja anordnare. Kontakta den anordnare som fångar ditt intresse. Fundera på vad som är viktigt för dig. Är det viktigt att bestämma mycket själv? Vill du att någon annan bestämmer det mesta? Är det viktigt att kunna välja personal själv? Vill du rekrytera assistenterna själv? Vill du att någon på kontoret rekryterar dina assistenter? Är det viktigt för dig att du kan se hur assistansersättningen används genom en tydlig ekonomisk redovisning? Är det viktigt för dig att anordnaren inte har något vinstintresse? Att ägarförhållandena är svenska? Att det finns ett kollektivavtal för assistenterna? Att det finns en vikariepool? Gör dina val utifrån dina premisser.

Vad är omkostnader och omkostnadsmedel?
Vad är schablon och assistansersättning?

Vanliga frågor om löner, kvitton och tidrapporter

Här hittar du svar på vanliga frågor om sådant som rör löner, tidrapporter och kvitton.

När betalas lönen ut?

Löneutbetalningen sker normalt den 25:e varje månad. Om detta datum infaller på en lördag, söndag eller helgdag betalas lönen istället ut under den arbetsdag som infaller närmast före.

Så här ligger löneutbetalningarna under 2020

Fredag 24 januari, tisdag 25 februari, onsdag 25 mars, fredag 24 april, måndag 25 maj, torsdag 25 juni, fredag 24 juli, tisdag 25 augusti, fredag 25 september, fredag 23 oktober, onsdag 25 november och onsdag 23 december.

Varför får jag inte lönen direkt på mitt konto?

När du är ny i GIL, eller byter lönekonto, så behöver du anmäla ditt kontonummer till både GIL och Nordea. Detta gäller varje gång du byter lönekonto, oavsett om du har Nordea, Handelsbanken, Ikano, Swedbank eller annan bank! Annars kommer inte lönen in på ditt konto utan måste istället lösas in via en utbetalningsavi. Dyrare och krångligare för dig!

Använd länken https://salaryservice.Nordea.Se/kvw/static/welcome för att anmäla kontonumret. Om arbetsgivarnummer efterfrågas så ska du ange 633394.

När behöver ni ha kvittot för friskvård?

Senast sjunde januari behöver vi friskvårdskvitton gällande föregående år.

När behöver ni ha kvitton för assistansomkostnader?

Senast den trettioförsta januari behöver vi kvitton gällande föregående års assistansomkostnader. Sen är det kört!

När måste tidrapporten vara påskriven?

Den första i månaden ska samtliga tidrapporter vara klarmarkerade och signerade av alla assistenter.

Den tredje i månaden ska samtliga tidrapporter vara attesterade av arbetsledaren.

Vanliga frågor om utbildningar

Här hittar du svar på vanliga frågor om sådant som rör utbildningar.

Får man någon mat när man är på utbildning?

Under utbildningen så får du fika, eller fika och lunch, beroende på hur lång utbildningen är. Det framgår alltid på din kallelse vilken mat som gäller på det aktuella utbildningstillfället. Vi erbjuder alltid vegetarisk / vegansk mat samt alternativ vid allergier, gör en notering om dina behov i din anmälan. För övrigt hänvisar vi till salladsbaren i huset.

Hur gör jag för att avboka mig från en utbildning?

Du måste avboka din plats om du blir sjuk eller får förhinder av något slag. Utebliven närvaro utan att du meddelat oss innan resulterar i att vi fakturerar den assistansberättigade 1 000 SEK. Avboka genom att mejla utbildning@gil.se eller ring 031-63 64 80.

Måste jag anmäla mig till utbildningen?

Ja du måste anmäla dig till våra utbildingar. Anmäl dig på hemsidan eller ring 031 – 63 64 80. Vi kan inte ta emot några anmälningar via vår telefonsvarare.

Får jag betalt när jag är på utbildning?

Du som är anställd får betalt under utbildningen! Du får också fika och lunch, se vad som gäller under respektive utbildning!

Vanliga frågor om aktioner & kampanjer

Här hittar du vanliga frågor om våra aktioner, samarbeten, initiativ och kampanjer.

Varför använder ni ordet CP så mycket i era kampanjer?

CP används av allmänheten för att beskriva något som är irriterande eller fungerar dåligt. Min dator är helt CP! Det är förstås en felanvändning, en dator kan inte ha CP, en person med CP-skada är inte automatiskt irriterande och människor med funktionsnedsättningar fungerar!

Generellt vet folk att det inte är helt reko att slänga sig med CP som epitet på illafungerande datorer and what not. Vi använder ordet just därför. Människor känner sig lite ”påkomna” när vi använder ordet. Vi upplever att folk också blir generade när vi använder CP.

Vi upplever att jargongen fungerar rätt bra just för uppmärksamhetsfrågor, vi har också använt t ex retard, mongo och störd. Och det är uppmärksamhet vi eftersträvar. Uppmärksamhet för att i förlängningen göra skillnad, där målet är: att påvisa att det inte är så stor skillnad på folk och folk, deras ambitioner och förväntningar på livet.

Rullstols-öl eller MS-fria zoner hade inte haft samma effekt. Det behövs den där nerven av att folk i allmänhet felanvänder ordet, så tänker vi.

Vilka priser och utmärkelser har GIL fått för sina kampanjer?

GIL har över åren vunnit en rad olika priser och fått flera utnämningar för det socialpolitiska arbete som vi gör. Här är ett urval:

  • Nöjesguidens utnämning Årets Glädjespridare 2014 för CP-ölet
  • Vinnare av Silverägg i  kategorin Alternativa media i Guldäggsgalan 2014 med CP-ölet
  • Nominerat med CP-ölet i internationella marknadsföringstävlinge Cannes Lions 2014
  • Vinnare av MiG-priset, Årets säljare för CP-ölet 2014
  • STIL:s pris Hjärter ess 2012 för arbetet med CP-dockan
  • LaSSes Leva lika-pris för GIL:s arbete med att sätta funktionsfrågor på agendan 2014
  • 315 Normaldemokrat-röster i valet till Kommunfullmäktige 2014
  • Årets snackis i Almedalen 2014 med CP-ölet
  • Stipendium för arbete med mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen 2015
  • Nominerad till Årets sociala medier-kampanj i Spinn med kampanjen Said by retards 2018
  • Fyra stycken shortlists i tävlingen The Lowie Awards för Said by retards 2018
  • Nominerad i Svenska Designpriset för Said by retards 2018
  • Nominerad till Årets non profit i Spinn för CP-fria zoner 2019
  • Nominerad till Årets Eldstjäl i Visa vägen 2020

Vanliga frågor om Boendeprojektet

Här hittar du vanliga frågor om projektet, innehållet i boken och hur du beställer ett eget ex.

Vad är Boendeprojektet?

Boendeprojektet är en bok om ungdomar som vill bo själva, med personlig assistans. Det är också en bok om deras föräldrar. Om engagerade föräldrar som vill skapa individanpassade bostäder för sina flygfärdiga ungar som många gånger har både flerfunktions-nedsättningar och kommunikationssvårigheter.

Föräldrarna i boken vill skapa ett boende med högre grad av självbestämmande än det som erbjuds deras ungdomar i dagens gruppbostäder. Boken har vuxit fram som ett resultat av Boendeprojektet. Det är ett treårigt projekt för att skapa flexibla boendeformer med gemenskap för personer med personlig assistans enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).

Vi vill att boken ska skildra, inspirera, stötta, råda och dela med sig av goda idéer samt bra exempel på särskilt anpassade bostäder enligt LSS. Här kan du läsa om boendekooperativ och andra typer av bogemenskaper. Boken Boendeprojektet handlar om allt från hur man kan planera lägenheter och gemensamma ytor till juridiska och ekonomiska frågor. Boken vänder sig till alla som vill skapa denna typ av bostäder, men riktar sig främst till dig som är förälder eftersom det oftast är du som måste vara drivande.

Bakom boken står GIL, med stöd från Arvsfonden.

Vad innehåller boken?

Boken tar upp idéer och exempel på hållbart boende i gemenskap för personer med personlig assistans, såsom boendekooperativ och andra typer av bogemenskaper. Genom boken vill GIL belysa många ungdomars önskan att bo i någon typ av gemenskap men ändå behålla sin personliga assistans.

Boken handlar om boende med självbestämmande och innehåller fakta om särskilt anpassade bostäder enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). I boken skildras bland annat hur Boendekooperativet Duetten växte fram och byggdes upp i Mölnlycke.

Kapitel 1: Ditt eget förarbeteSeparationsprocessen barn-förälder. Arbete i studiecirkel med praktiska och etiska frågor.

Kapitel 2: Huset
Bostadsutformning, individuella behov och byggregler vid särskilda behov. Storlek på hus och eventuell gemensam lokal.

Kapitel 3: Kom igång!
Ansöka om bostad enligt LSS, hur arbetar man tillsammans med kommunen, kommunens skyldigheter och att skriva en projektbeskrivning.

Kapitel 4: Bygg
Välja byggfirma, bostadsanpassning och hjälpmedel.

Kapitel 5: Ägande och drift
Kooperativa principer. Ägande och drift genom ekonomiskförening, kooperativ hyresrättsförening, bostadsrättsförening och aktiebolag. Konstruktion av samarbetsavtal.

Kapitel 6: Föreningsarbete
Styrelseansvar. Föräldrars/gode mäns roll i styrelsen och delaktighet för den assistansberättigade.

Kapitel 7: Juridik
FN-konventionen, SOL, LSS, betydelsen av ”goda levnadsvillkor” och socialstyrelsens roll. Även juridisk diskussion om gemenskapslokal och daglig verksamhet relaterat till planlösningar.

Kapitel 8: Ekonomi
Hyra eller köpa? Att göra budget.

Kapitel 9: Personlig assistans
Hur ansöker man om personlig Assistans. Rekrytering och introduktion av assistent.

Hur beställer jag Boendeprojektet-boken?

Beställ boken via receptionen kontor@gil.se. Boken kostar 100 kr inklusive moms, i priset ingår frakt och emballage.

Privatperson
• ange namn
• postadress
• antal böcker du vill beställa

Företag eller organisation
• ange företagsnamn
• eventuellt referensnummer/beställar-ID
• leveransadress och fakturaadress
• antal böcker