kulsmart förändringsarbete i långfinger-style

Kampanjer

Varför gör GIL knasiga kampanjer?

GIL arbetar aktivt socialpolitiskt för att förändra och förvandla. Ett otillgängligt samhälle, en förlorad integritet, en orättvis behandling eller ett otrevligt bemötande är allt sådant som engagerar oss. Man kan fråga sig varför vi är så obstinata, gör så konstiga grejor och väsnas på ett ibland inte helt slätstruket sätt?

Har du hört den där om att varje bergstopp går att bestiga bara du fortsätter att klättra? Skitprat. Vill vi ha ett samhälle där alla är lika mycket värda och ömsesidig respekt råder, måste vi våga se att alla inte är klättrare. Visst har vi ett individuellt ansvar för det egna livet, men när samhällsstrukturerna inte möjliggör förutsättningar som inbegriper alla, utan bygger in hinder, då får några stå kvar nere på marken och se de andra ge sig av uppåt.

HISTORIEN VISAR ATT VARAKTIG FÖRÄNDRING INTE KOMMER UR FOGLIGHET

I GIL är vi och har alltid varit socialpolitiskt aktiva – vi vill förändra och förbättra. För att få uppmärksamhet för våra frågor, som generellt anses ”osexiga” och som de flesta helst undviker helt, så genomför vi kaxiga aktioner och bomber laddade med provokation och humor i syfte att sudda ut gränserna i samhället. Vi tar plats och syns.

Historien visar att varaktig förändring inte uppkommer genom att vara foglig och snäll. Vi diskuterar gärna också civiliserat, men vi tror inte att det är enda vägen fram. Om vi ringer till tidningen och säger att samhället begränsar oss och stänger oss ute så kommer vi få ett ”jaha, typiskt, ha det bra” och så är samtalet över. Det blir inga artiklar, som leder till samtal med politiker och tjänstemän, det blir inga inbjudningar till företag och verksamheter, det blir inga förändringar. Därför behövs våra aktioner. De engagerar och berör, lyfter frågan ur handikapp-och-omsorgsträsket och gör att vi framstår som helt vanliga människor. Vilket vi är.

Dialog och diskussion är viktigt, allt arbete för framåt. De flesta instämmer i att vi ska ha ett samhälle där alla har lika värde. Det är därför riktigt efterblivet att människor med funktionsnedsättning ofta undantas från möjligheten att leva som andra. På GIL vill vi hacka oss in i det dagliga mediala samtalet genom våra aktioner, få frågor om assistans, tillgänglighet och bemötande att uppmärksammas bredare. På samma sätt som jämlikhet och miljö i dag finns med på alla agendor vill vi se frågor kring funktionalitet integreras i alla andra frågor, inte som ett särintresse.

Så gör vi. Hur gör du?

Vilka priser och utmärkelser har era kampanjer fått?

GIL har över åren vunnit en rad olika priser och fått flera utnämningar för det socialpolitiska arbete som vi gör. Här är ett urval:

  • Nöjesguidens utnämning Årets Glädjespridare 2014 för CP-ölet
  • Vinnare av Silverägg i  kategorin Alternativa media i Guldäggsgalan 2014 med CP-ölet
  • Nominerat med CP-ölet i internationella marknadsföringstävlinge Cannes Lions 2014
  • Vinnare av MiG-priset, Årets säljare för CP-ölet 2014
  • STIL:s pris Hjärter ess 2012 för arbetet med CP-dockan
  • LaSSes Leva lika-pris för GIL:s arbete med att sätta funktionsfrågor på agendan 2014
  • 315 Normaldemokrat-röster i valet till Kommunfullmäktige 2014
  • Årets snackis i Almedalen 2014 med CP-ölet
  • Stipendium för arbete med mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen 2015
  • Nominerad till Årets sociala medier-kampanj i Spinn med kampanjen Said by retards 2018
  • Fyra stycken shortlists i tävlingen The Lowie Awards för Said by retards 2018
  • Nominerad i Svenska Designpriset för Said by retards 2018
  • Nominerad till Årets non profit i Spinn för CP-fria zoner 2019
  • Nominerad till Årets Eldsjäl i Visa vägen 2020
Varför använder ni ordet CP så mycket i era kampanjer?

CP används av allmänheten för att beskriva något som är irriterande eller fungerar dåligt. Min dator är helt CP! Det är förstås en felanvändning, en dator kan inte ha CP, en person med CP-skada är inte automatiskt irriterande och människor med funktionsnedsättningar fungerar!

Generellt vet folk att det inte är helt reko att slänga sig med CP som epitet på illafungerande datorer and what not. Vi använder ordet just därför. Människor känner sig lite ”påkomna” när vi använder ordet. Vi upplever att folk också blir generade när vi använder CP.

Vi upplever att jargongen fungerar rätt bra just för uppmärksamhetsfrågor, vi har också använt t ex retard, mongo och störd. Och det är uppmärksamhet vi eftersträvar. Uppmärksamhet för att i förlängningen göra skillnad, där målet är: att påvisa att det inte är så stor skillnad på folk och folk, deras ambitioner och förväntningar på livet.

Rullstols-öl eller MS-fria zoner hade inte haft samma effekt. Det behövs den där nerven av att folk i allmänhet felanvänder ordet, så tänker vi.

Vad kan jag göra för att hjälpa till att förändra världen?

Alla kan bidra till ett bättre socialt klimat för ett rättvist samhälle för alla individer. Där var och en kan börja med sig själv, för att sedan hjälpa andra. Vi föreslår följande handlingsplan.

  1. Börja med dig själv
    Fråga dig själv: Vad gör jag idag? Hur agerar jag när jag ser eller möter en människa med funktionsnedsättning? Är jag en skön snubbe eller gör jag skillnad redan där?
  2. Stå upp för andra
    Stå upp mot otillgänglighet och dassigt bemötande samt förminskning. Backa andra som vågar stå upp.
  3. Ta snacket!
    Våga prata om funktionsfrågor. Det finns ingen diskrimineringsgrund som det är så tyst om som den som rör funktion! Så ta upp ämnet i skolan, på arbetsplatsen eller i hemma.
  4.  Följ, dela, tagga, gilla
    Uppmärksamma våra frågor exempelvis genom att gå in på Instagram och följ kontot @saidbyretards, det är kul!  Se, dela och använd våra filmer, köp våra öl, gilla oss på Facebook, sprid våra inlägg, tagga folk, skaffa en ramp.

MÅNGA KAMPANJER HAR DET BLIVIT!

Våra kampanjer rör sig runt våra tre fokusområden:

Tillgänglighet

Ca 70 % Sveriges stadskärnor är helt eller delvis otillgängliga. Att kunna ta sig fram, in, ut, upp och ner överallt borde vara en självklarhet för alla. I Sverige finns det lagstiftning om tillgänglighet samt en lag som slår fast att otillgänglighet är diskriminering. Men trots det är bibehålls och nybyggs utanförskap hela tiden.

Kampanjer på temat: CP-trucken, Alla ska fram, CP-fria zoner, Sten is a bully

Personlig assistans

Rätten till assistans regleras i lagen; personer med funktionsnedsättning ska kunna leva sina liv som andra. Ändå: många får inte den assistans som behövs. Man utreder hur man kan skära ner på assistansen av finansiella skäl och hur man kommer till rätta med ”omfattande fusk”. Man kan tycka att utredningarna har fel fokus. Målsättningen borde vara att klargöra; varför har jämlikhet och full delaktighet i samhället inte uppnåtts?

Kampanjer på temat: Vad duktig du är, Secreta

ETT BRA BEMÖTANDE

”Omtanke” kan ofta beskrivas som en slags kränkande särbehandling. Vi kallar det för fördomsfull snällhet. ”Det hände för inte länge sedan, att en tant kom fram och gav mig godis” berättade Jesper Odelberg, vuxen, med CP-skada. Gott med snask, men visst känns tanken på den situationen inte särskilt jämställd eller likabehandlande?

Kampanjer på temat: CP-dockan, Fashion Don’ts, Retard Beer