Alla kampanjer
04 May 2013

CP-trucken

Den 1 december 2015 genomförde vi en medborgarrättslig aktion mitt i Göteborg. På natten märkte vi om 95 p-platser, hela parkeringen utanför Stora Teatern, till handikapplatser. Vi ville på ett handgripligt sätt visa det orimliga i att 60-90 % av Sveriges stadskärnor är helt eller delvis otillgängliga. Detta trots att vi ända sedan 1966 haft lagstiftning om att alla nybyggnationer ska vara tillgängliga och sedan 2001 att hinder som är “enkla att avhjälpa” ska åtgärdas. Under några timmar lät vi därför morgontrötta bilister själva uppleva denna otillgänglighet. De visade tydligt hur frustrerande det kan kännas att, efter att först ha cirklat runt ett par varv, tvingas finna sig i att det inte finns någon plats för dem. En känsla de flesta av oss som lever med en funktionsnedsättning får uppleva flera gånger varje dag. År ut och år in, så länge vi lever.

Det är egentligen inget fel med handikapprutor. Generellt funkar de rätt bra. Felet är att ett antal p-platser och handikapptoaletter är de enda platserna i samhället där funktionsvariationer fått lov att ta plats. Därför är de en så tacksam symbol. Alla vet vad de är, men få tänker på att de är en kompromiss.

En skåpbil bakifrån, utanför står fyra svartklädda personer med gasmask och sprayfärg, en i rullstol

Det paradoxala är att så många upplever handikapprutor som en form av privilegium. Att vi är otacksamma som är trötta på att bara få existera på speciellt anvisade platser. Ungefär som i 60-talets USA när man delade upp platser i bussen efter hudfärg. Var man inte vit skulle man vara glad att man fick åka buss överhuvudtaget. Inte gnälla över att det måste ske på speciellt utmärkta platser. Vi behöver en Rosa Parks helt enkelt. Någon som sätter sig där hon inte får. Det är lite det vår aktion handlar om. Att ta plats. Synas.

Se vår film med behind the scenes-material och bilder från natten då vi märkte om alla p-platser vid Stora Teatern.

Här är en film om hur det gick till, varför vi gjorde det och hur media och människor reagerade.

STOJ OCH SKOJ, men Hade CP-trucken någon effekt?

En massa hyss och stoj kan man tycka. Får GIL:s kampanjer den effekt som eftersträvas? Man kan väl krasst konstatera att vi fortfarande står en bra bit ifrån full delaktighet för människor med funktionsnedsättningar, och att våra kampanjer är en liten bit av allt det arbete som görs inom funktionsrörelsen för att nå dit. Men inte ens den smartaste kampanj är en quick fix på detta långgående strukturella problem. Det kommer ta tid att förändra. Men man kan helt klart konstatera att många av de saker vi gör skapar tillräckligt med rabalder eller uppmärksamhet för att intressera media och allmänhet. Här är ett axplock för bevis för det!

  • Aftonbladets Brottscentralen sände ett inslag om parkeringskuppen: Gör en fräck kupp – mot alla bilister. Inslaget blev Best of Aftonbladet TV, alltså ett av de mest sedda inslaget på Aftonbladet TV under 2015.
  • Vår kampanj uppmärksammades också i P4: Parkeringskupp vid Stora Teatern. Senare rapporterade P4 att inslaget om GIL:s parkeringsaktion slagit rekord: ”Rekordmånga har sett funkiskuppen vid Stora Teatern i GBG, se den du också!”. Strax hade inslaget i radio delats över 7200 gånger! Nästan 8 000 personer delade klippet på Facebook under första månaden.
  • Även Expressen skrev om aktionen: De står bakom den oväntade kuppen
  • TV4 Nyhetsmorgon intervjuade Anders Westgerd i sitt program: Kupp för fler handikapparkeringar
  • ETC publicerade debattinlägget: Funkisrörelsen behöver en Rosa Parks
  • Hösten 2017 lämnade en dammig skåpbil garaget på GIL:s kontor på Mölndalsvägen och lastades på en trailer. Så kom CP-trucken till Stockholm, för att delta på utställningen Norm Form på Arkitektur- och Designmuseet Arkdes. Syftet med utställningen var att ifrågasätta de normer som finns i samhället och att lyfta frågor om utanförskap. Intendenten intervjuades av SVT i ett filminslag på pressvisningen av Norm Form:
    – Har du någon personlig favorit, frågar journalisten?
    – Ja, skåpbilen som står därborta. En rörelsehindrad aktivist har kört in på parkeringsplatser med den och har i hemlighet målat rullstolssymboler på asfalten för att skapa nya handikapplatser…
    – Är det lagligt, frågar journalisten.
    – Definitivt inte! Men budskapet är starkt.