Funktionsnedsatta drabbas ständigt av ifrågasättanden. Inte minst i barer, på restauranger och klubbar. Det kan röra sig om något så enkelt som tillåtelsen att få komma in på krogar och beställa och dricka öl.
Förutom att bli ifrågasatt så finns det en mängd andra hinder som försvårar en utekväll. Det rör sig om otillgängliga entréer, toaletter som inte är handikappanpassade och svårtillgängliga bardiskar.
För att prata om saken tog vi fram CP-ölet.
Förutom att samordna personlig assistans, så ägnar sig GIL också åt att förändra och förbättra situationen för människor med funktionsnedsättningar. Fokus ligger på att synliggöra problem och fördomar på ett sätt som ger upphov till samtal och eftertanke. Ett av dessa problemområden som vi har identifierat kallar vi för ”den fördomsfulla snällheten”. I någon slags iver att vara snälla och ta om hand så blir det rätt tradigt och surt. Kanske är det bartendern som vill ringa mamma och fråga om det är okej att man tar en öl i baren. Eller så kommer någon käck gäst fram och säger ”Vad kul att sådana som du också får komma ut!”.
I kampanjen En helt vanlig CP-öl ville vi uppmärksamma våra medmänniskor om att vi är helt vanliga människor och att vi vill göra helt vanliga saker, som att hänga med vänner eller arbetskamrater på krogar, klubbar och barer. Men att det är många saker som står emellan en för en skön utekväll. Som typiskt oskönt beteende, fördomar och otillgänglighet.
– Allt som oftast tittas det snett när man som funktionsnedsatt beställer en öl. För att inte tala om öl nummer två, säger Anders Westgerd, VD på GIL.
– Det är hög tid att göra det möjligt för funktionsnedsatta att ta mer plats på krogen, även i ölkylen där vi tänkt att CP-ölet ska påminna om vår existens. Vi vill också supa, ragga och fylle-smsa klockan fem på morgonen, säger Anders Westgerd.
CP-ölet var en Ale med en alkoholhalt på 5,8 %. CPA bryggdes på tre C-humlesorter; Chinook, Citra och Columbus. Den var en korsning mellan American Pale Ale (APA) och India Pale Ale (IPA) med en alkoholhalt på 5,8 %. CPA:n hade en kraftig humlesmak och doftade mango, ananas, gräs och tallbarr. Ölet bryggdes i samarbete med Beersmitsh. Gilla våra öl på www.facebook.com/CPbeer. CPA:n hade smygpremiär på En öl- och whiskeymässa 2010. Bara dagar senare lanserades ölen på hjälpmedelsmässan Leva & Fungera.
– Ofta är det ett fungera-fokus på sådana här mässor. Men i år tänker vi balansera upp den fördelningen rejält och istället lägga fokuset på att leva. Och att hänge sig åt ett riktigt finöl, det är att leva det, sa Anders Westgerd inför mässan.
Ölet är gott, dessutom har det vunnit allt från ägg i Guldäggsgalan till priser så som Årets glädjespridare. Ölet har blivit utnämnt till Årets snackis under Almedalsveckan, såldes på utvalda krogar och fanns, innan det tog slut, i Systembolagets beställningssortiment. Här är några av de många priser och omnämnanden som CPA:n fått sedan den första ölen korkades upp.