Alla kampanjer
05 maj 2020

Secreta

På Leva & Fungera-mässan 2015 medverkade ett nytt företag i funktionssvängen. Personalen från Secreta AB var iförda landstings-blåa tröjor med en smörigt omhändertagande logotyp: två händer som formar ett hjärta och en slogan i ”Kom som du är”. I glasmontrar presenterades en samling skapligt uppseendeväckande sexhjälpmedel, gummivaginor med blekgult handtag och en närmast enorm ”fist of adonis”, också den med handtag.

På en storbilds-tv rullade en tecknad instruktionsfilm. Grafiken liknade den på de där informationsbroschyrerna som man hittar i fickan framför sig på flygplanen. Istället för att visa hur man evakuerar en Boeing så visade de hur ett eventuellt behov av sexuell tillfredsställelse tillgodoses. ”När lusten tränger sig på”, som ett oönskat tillstånd. Instruktionerna visar att själva akten genomförs på en särskild dag i månaden, då kommer en person med portfölj hem till dig. Personen uppmanas undvika ögonkontakt och använda skyddsutrustning. Efter användning av lämpligt hjälpmedel i 2-3 minuter ska högtryckstvätten fram och brukaren lämnas sedan i sin rullstol framför TV:n.

Borta är allt sexuellt. Allt är mer att betrakta som ett övergrepp. Liv och lust har inget att göra i Secretas vision.

Vi är i första hand människor, inte patienter

Secreta AB finns inte på riktigt. Företaget är en satiriskt illustration av verkligheten i syfte att väcka uppmärksamhet och skapa debatt. För attityden Secreta visar upp existerar. För den som på grund av en funktionsnedsättning är i behov av en insats från stat eller kommun så är inställningen och utförandet bekant. Oavsett om det gäller sex, eller någon annan självklar mänsklig rättighet, så får människor i behov av assistans dagligen se sina liv reduceras ned till en mekanisk, institutionell process. Det som är meningen med livet är inte samma saker som ger rätt till insatser, som exempelvis personlig assistans, utan det är exakta sekunder och minuter av enskilda moment i vardagen som möjligen gör det. Varför är det så? 

Kanske är det en genetisk betingad reflex, men av någon anledning är det vanligt att uppfatta funktionsnedsättningar som ett livslångt behov av förmynderi, omsorg och vård. Man missar det enkla faktum att personer i behov av personlig assistans i första hand är människor, inte patienter. Med samma behov och drömmar som alla andra.

Tröja med texten Jag satsar på Secreta-produkter Våra tröjor, loggan Secreta, slogan ”Kom som du är” och på ryggen står det ”Jag satsar på Secreta-produkter”.

Synen på sex i samband med funktionsnedsättning är ett exempel. Fokus kretsar kring erektions-och utlösningsförmåga, fiffiga ställningar och diverse hjälpmedel, inte hur vi skapar en livssituation där varje individs lust, passion och kåthet får ta naturlig plats. Men vi kunde lika gärna ha valt att prata om schemalagda toalettbesök, möjligheten att kunna röra sig fritt i det offentliga rummet, känslan av att vara ”till besvär” och många andra övergrepp som främst beror på okunskap och fel fokus.

Livet kan inte beskrivas i serierutor. Ett toalettbesök är inte bara av med brallorna, pinka, torka. Det är friheten och möjligheten att kunna gå när det behövs och att kunna unna sig en extra pink. Om lusten faller på.

GIL arbetar för en förändring. Vi vill skapa möjligheter för människor med funktionsvariationer att fritt forma sina egna liv. Som en del i det arbetet måste vi få omvärlden att förstå att identitet och funktionalitet inte är samma sak. Att individuell frihet måste ses som en självklar medmänsklig rättighet, inte en eventuell möjlighet.

Kom ihåg; hjärnan är människans i särklass största erogena zon. Allt annat kan komma i andra hand.

HUR GICK DET TILL NÄR VI LANSERADE SECRETA?

… Och varför gjorde vi det? Se vår casefilm och få svaren!